טיפים להנקה קלה יותר - להניק ולהעניק

אחד האתגרים המורכבים ביותר לאחר הלידה עמו מתמודדת כל יולדת, הוא נושא ההנקה.
מה שמצטייר כתהליך טבעי ופסטורלי המתרחש בין האם ותינוקה, מתגלה לא פעם כפעולה מסורבלת, כואבת ומתישה.

כתוצאה מכך, אמהות רבות מוצאות עצמן מוותרות על החוויה - בשל חוסר שיתוף פעולה מצד הרך הנולד, בשל כאבים בחזה או דלקות המתפתחות בימים הראשונים לאחר הלידה ובעיקר בשל אי-ידיעה ומחסור בכלים להתמודדות עם המצב.

בלידה ראשונה, המאופיינת גם בחששות ובחוסר בטחון עצמי, חוויית הנקה שלילית עשויה להותיר זיכרונות לא נעימים ולהשפיע לרעה על הלידות הבאות - וחבל, שכן להניק פירושו להעניק, והקשר המיוחד שנוצר במהלך הזנה גופנית של התינוק חשוב מאין כמוהו.

אז כיצד ניתן להקל על תהליך ההנקה?
אילו הרגלים ניתן לאמץ על-מנת להפוך את חוויית ההנקה למהנה יותר?

תכיפות ההנקה - הסבתות שלנו "תרופות סבתא" נהגו להניק לפי בכי התינוק, ללא שימוש בשעון. עם זאת, אם צעירה שאינה חשה בטוחה יכולה להניק את ילדה במועדים קבועים: אם משקלו הוא 3 ק"ג ומעלה, יש להניקו מדי 4 שעות. אם משקלו נמוך מ-3 ק"ג, יש להניקו אחת לשעתיים או לשעתיים וחצי.

עריסת הילד - מומלץ להניח את מיטת התינוק, לפחות בחודשים הראשונים לחייו, בחדר השינה שלכם - בגובה מיטת ההורים. כך, גם את וגם תינוקך תחושו קירבה ובטחון, ובמהלך הלילה תוכלי להגיע אליו בקלות ובמהירות.

טרם ההנקה - לפני כל הנקה רצוי לנקות את הפטמות בסבון ובמים. פעמים רבות הפטמות נסדקות בעקבות ההנקה, והשטיפה מסייעת בתהליך הריפוי. כמו-כן, מומלץ למשוח את הפטמות הסדוקות בשמנים טבעיים פרטים נוספים בספר תרופות סבתא.

היגיינה בהנקה - אמנם תינוקך רק הגיח לאוויר העולם, אך הוא כבר מסוגל להריח ולחוש. מומלץ לא להשתמש בדאודורנטים או בשמים לפני ההנקה, ובעיקר לא באיזור בית השחי. בנוסף, הקפדה על ציפורניים נקיות תקטין את הסיכוי לחוסר שיתוף פעולה מצד תינוקך.

גודש בחזה - אמהות רבות סובלות מעודף חלב בשד המביא לתחושת גודש, לכאבים ולדלקות. על-מנת להקל על הגודש ולמנוע את שקיעת השד יש להקפיד על חזיה נוחה ותומכת, להניח בה (בין הנקה להנקה) עלי כרוב טריים ולהחליפם אחת לשעה.


לסיכום, הנקת התינוק ויצירת קשר בלתי-אמצעי עמו אינן דבר של מה בכך. כמו כל שלב בגידול הילדים, גם כאן נדרשת מחשבה, השקעה ואף ייעוץ או עזרה.
כללים פשוטים אך חשובים אלה יאפשרו לך ליהנות מהתהליך ולצמצם כאבים ותופעות לוואי. עשי בהם שימוש והפכי את ההנקה לחוויה!

Comments

Popular posts from this blog

תרופות סבתא לכאבי גרון

תרופות סבתא לכינים